Vakantie 1998

5 oktober


    Introduktie    
inleiding    
    Dag 1    
Enschede - York    
    Dag 2    
York - Kirby Lonsdale    
    Dag 3    
Kirby Lonsdale - Broughton-in-Furness    
    Dag 4    
Lake district    
    Dag 5    
Broughton-in-Furness - Carlisle    
    Dag 6    
Carlisle - Leeming Bar    
    Dag 7    
James Herriot Land    
    Dag 8    
Leeming Bar - Rosedale Abbey    
    Dag 9    
The Yorkshire Moors    
    Dag 10    
Rosedale Abbey - Rotterdam    
Peter:

Anders dan vorig jaar, dit jaar geen zeer vroeg vertrek vanuit Rotterdam, maar rond 10 uur gewoon vanuit Enschede. De boot was kapot, en hij vertrok alleen 's middags. Maar het reisbureau had ons verzekerd dat de reis even lang zou duren en na aankomst zouden we dan nog genoeg tijd overhouden om naar ons eerste hotel te rijden. Afwachten dus maar...
Even met de voucher naar de incheck-balie om de echte tickets te halen en we mochten in de rij en zelfs aanboord.

De overtocht

Gelukkig hadden we geleerd van de overtocht van vorig jaar en kozen we een tafel waarbij we in de lengterichting van de boot konden kijken. Hier merk je namelijk minder van het rollen van de boot, en is het uitzicht ook nog eens beter.
We waren net onderweg toen er een slecht bericht omgeroepen werd: "Door technische problemen duurt de overtocht langer dan verwacht. De kapitein meldt later wat de geplande aankomsttijd is."
En na een tijdje kwam het bericht van de kapitein: "We kunnen helaas maar op halve kracht varen. De overtocht zal dus 5 uur duren i.p.v. 2,5 uur." Balen dus, want dan komen we ook 2,5 uur later aan in het hotel.
En alsof het nog niet genoeg tegen zet, merkten we ook dat we de verloopstekers voor de netspanning vergeten waren. Die hebben ze natuurlijk wel aan boord te koop, maar voor hoeveel? Peter ging ze halen, met de uitdrukkelijke mededeling dat ze niet duurder dan Hfl 15,- mochten kosten. Gelukkig viel het mee, maar Hfl 9,95.

De rit

Veel te laat kwamen we dus aan in Engeland. Dus op volle (toegestane) kracht onderweg naar York. Dit zou volgens de routeplanner 4,5 uur duren en met een aankomst in Engeland om 19:00 uur lokale tijd, zouden we dus ver na middernacht in het hotel aankomen. Zouden ze dan nog op ons zitten te wachten?

Zo snel mogelijk de A1 opgezocht en naar het Noorden gereden. Alles leek ons tegen te zitten. Het regende af en toe zo hard dat we langzamer moesten gaan rijden. Ook het inhalen van vrachtwagens gaat dan veel lastiger. In Engeland lijken ze nog geen ZOAB te kennen. Gelukkig was de A1 hoofdzakelijk "dual carriageway". Maar er kwam nog meer tegenslag op ons af...
Het is misschien leuk voor de Engelsen, maar het ombouwen van een "mainroute", wat een A-route meestal is, tot een Motorway, wat eigenlijk alleen gold voor M-routes, levert wel wat overlast op voor degenen die 's nachts reizen. Maar het ziet er wel mooi uit. Zelfs nu ze nog aan het werk zijn.

Het hotel

Door toch hard door te rijden, lukte het ons om rond middernacht York binnen te rijden. Door een minder duidelijk routebeschrijving of onze vermoeidheid was het nog een hele klus om het hotel te vinden. We kwamen om te beginnen aan de verkeerde kant van York binnen. Dat hadden we gelukkig snel in de gaten. maar om dan aan de andere kant op de goede invalsweg uit te komen, is lastiger. Maar er stond iemand bij een tankstation die ons snel in de goede richting wees. Om 0:20 uur kwamen we dus aan bij een donker hotel.
Er was natuurlijk ook geen bel, maar gelukkig hadden we onze eigen zaktelefoon en het nummer van het hotel. Even later konden we de telefoon binnen over horen gaan. En weer iets later hadden we zelfs iemand aan de lijn. Die kwam ons dan maar inschrijven en naar de kamer brengen. Ze was eigenlijk alleen aanwezig voor noodgevallen, zoals ziekte e.d., maar wij vonden onze situatie ook een noodgeval. Naar haar mening hebben we wijselijk maar niet geïnformeerd :)
Van de kamer hebben we niet veel gezien. We zagen allebei de bedden en we sliepen.


Pagina ontworpen door J.P.M. Middelink op 29-10-1998
Commentaar naar webmaster