Vakantie 1999

4 oktober

Introduktie
inleiding
    Dag 1
Enschede - Newcastle
    Dag 2
Newcastle - Edinburgh
    Dag 3
Edinburgh - Grangemouth
    Dag 4
Grangemouth - Inverness
    Dag 5
Loch Ness
    Dag 6
Inverness - Ullapool
    Dag 7
Ullapool - Skye
    Dag 8
Isle of Skye
    Dag 9
Skye - Oban
    Dag 10
Oban
    Dag 11
Oban - Edinburgh
    Dag 12
Edinburgh - Newcastle
    Dag 13
Newcastle - Enschede

Vertrek

Onverwacht kwamen we Jonathan nog tegen toen we naar ons ontbijt gingen. Hij zou al om 8:00 uur vertrekken, maar hij was er om 8:30 dus nog. Maar hij vertrok enkele minuten later. Het ontbijt was weer lekker en snel voorbij.

Het inpakken van onze spullen duurde ook niet lang en toen hadden we alles weer in de auto. Tijd dus voor de rekening. En informatie over de ferry naar Mallaig. De normale dienstregeling gold gelukkig tot 16 oktober, dus iedere anderhalf uur zou er een afvaart zijn. We hadden dus nog ruimschoots tijd voor het Serpentarium.

Serpentarium

Het serpentarium was gemakkelijk te vinden en het was net zo klein als John ons had verteld. Bij navraag bleek dat in deze ruimte een beperkt aantal reptielen werd gehouden en dat de rest van de honderden gefokte en door de douane in beslag genomen dieren in aparte ruimtes bij het huis van de eigenaren waren. Maar er waren een aantal hele mooie exemplaren bij, zoals boa constrictors, leguanen en boomkikkers. Op een gegeven moment werd er een Royal Constrictor uit haar hok gehaald en mocht iedereen haar even vasthouden. Zij was wat ruw, omdat de vervelling binnenkort zou beginnen. We hebben gelijk besloten om een Pine Snake te adopteren.

Clan Donald

We vertrokken om zo snel mogelijk naar te ferry te rijden, want we wilden niet te laat komen. De weg bleek beter te zijn dan verwacht, dus waren we ruim op tijd in Armadale. We hadden zelfs nog tijd om naar het museum van Clan Donald te gaan. Clan Donald blijkt de clan te zijn geweest van de "lords of de Isles". Het leek op een koninkrijk met een regering die de koning naar huis kon sturen. En de chief van Clan MacLeod was lid van de regering.

Armadale - Mallaig

We waren om 12:25 uur (een half uur voor vertrek, zoals aangegeven) bij de ferry-terminal. Even tickets kopen (slik: ruim 20 pond) en in de rij wachten op de aankomst van de boot. Het bleek een redelijk grote boot te zijn waar toch wel enkele tientallen auto's op pasten. Het vreemde was wel dat we op het achterschip eerst moesten keren en vervolgens achteruit het cardeck op moesten rijden. Ik denk dat het in de drukke periode niet zo zal gaan, want toen we aan boord waren, bleek dat ook in een voorschip een op/af-rit was.

Een half uurtje later waren we in Mallaig. Het duurde even voor het achterschip bij de kade lag, maar de eerste auto's mochten al naar het achterdek rijden. Geen gedoe van wachten tot de achterklep naar beneden is. We hadden al gezien dat er in Armadale meer wagens van boord kwamen dan er op reden en ook in Mallaig stonden veel meer wagens te wachten om het eiland te kunnen bezoeken.

Vanaf Mallaig reden we via de kustweg (en natuurlijk weer veel "single track roads") naar Lochallort waar we al dalend, stijgend en slingerend het binnenland in reden. Om ongeveer 14:00 uur hebben we een half uurtje pauze ingelast om van het mooie weer en het fantastische uitzicht te genieten.

Fort Williams

Fort Williams blijkt een redelijk grote stad te zijn met een eigen waterenergiecentrale. De stad ligt helemaal rond de bocht van Loch Eil. Eigenlijk ligt Corpack aan de ene kant van het Caledonian Canal en Fort Williams aan de andere kant. De buitenwijken met B&B liggen nog fors aantal mijlen langs de A82.

We volgenden de A82 tot een mooie grote brug bij de afslag naar de A828. De aansluiting gaat met een lange bocht weer onder de brug door richting zuiden. Na allerlei mooie uitzichten kwamen we bij Connel Bridge. Dit blijkt een "single track bridge" te zijn. Na de brug draaiden we de A85 op naar Oban. Maar het hotel zou 5 mijl voor Oban moeten liggen, maar we konden hem niet vinden. We zijn toen maar gekeerd in Oban. Het blijkt dat het hotel wel aan de A85 ligt, maar dan net de andere kant op. De brug onderdoor. En toen zagen we het bord van het hotel al van ver staan. En het hotel bleek van de brug af al duidelijk te zien. Pauline had hem al gezien en gehoopt dat het zoiets zou zijn.

Inchecken en snel controleren of er een bad was: Ja. Maar er was geen "teamaking facility". Die kon gelukkig nog besteld worden en enkele minuten later hadden we heerlijke hete thee. Yum yum! Nog even rusten en dan naar de bar voor onze standaard barmeals (Ja, het wordt saai). Het zag er gezellig uit met een namaak haardvuurtje en banken en stoelen. En het eten kwam lekker snel en was nog lekker ook. Dit keer waren er geen Nederlanders in de buurt maar Belgen. Het was trouwens wel erg druk. Bijna de hele no-smoking afdeling van de bar zat vol met eters. Dat weten we dus voor morgenavond. Op tijd naar de bar als we nog een mooi zitplaats willen hebben.

Na het eten snel uitkleden en het bad in. Er stond een grote fles badschuim klaar we hebben er allebei een flinke tijd van genoten.