Vakantie 1999

3 oktober

Introduktie
inleiding
    Dag 1
Enschede - Newcastle
    Dag 2
Newcastle - Edinburgh
    Dag 3
Edinburgh - Grangemouth
    Dag 4
Grangemouth - Inverness
    Dag 5
Loch Ness
    Dag 6
Inverness - Ullapool
    Dag 7
Ullapool - Skye
    Dag 8
Isle of Skye
    Dag 9
Skye - Oban
    Dag 10
Oban
    Dag 11
Oban - Edinburgh
    Dag 12
Edinburgh - Newcastle
    Dag 13
Newcastle - Enschede

Breakfast

We hadden afgesproken dat we rond 8:30 uur zouden ontbijten. We waren op tijd beneden en het was duidelijk dat men wist dat er weinig gasten waren. Er waren maar twee tafels gedekt en de kan melk voor de cereal was klein. We namen ons standaard ontbijt (Peter dus weer scrambled eggs) en even later kwam Jonathan binnen met een Terry Pratchet boek. Het was duidelijk waar de rest van de tijd over werd gekletst. In ieder geval tot de eigenaar binnen kwam. Want vanaf dat moment was het weer allemaal visserspraat. Het was in ieder geval wel erg gezellig en we bleven tot tegen tienen in het restaurant.

We hebben nog even nagevraagd hoe het zat met de ferry naar Mallaig. Volgens Jonathan zou de boot vanaf oktober niet meer zo vaak varen en om er achter te komen als we bij de aanlegsteiger stonden, vonden we wat laat. De eigenaar raadde ons aan om in ieder geval te informeren.

Dunvegan

Na het ontbijt zijn we gelijk naar het noorden getrokken om het kasteel van MacLeod of MacLeod te bekijken. Dat bleek toch een heel eind te zijn. Het eiland lijkt niet zo erg groot, maar met al die bochten om bergtoppen en klippen te omzeilen moet je een heel eind rijden.

Het kasteel ligt in een grote tuin en is gebouwd op de fundamenten van een heel oud fort. Het is in de loop van de tijd een aantal keren gewijzigd en uitgebreid. Vanuit het kasteel is er een heel mooi uitzicht over Loch Dunvegan.

Op de eerste verdieping voert de rondtocht door een aantal kamers met portretten en gebruiksvoorwerpen van verschillende clan chiefs. Het gaat jammer genoeg niet erg ver terug. Maar tot ergens in de 18e eeuw. Als zijtrip konden we ook even de dungeon bekijken. Vanaf de eerste verdieping is dat niet meer dan een diepe put waarin de gevangenen gestopt worden, zodat ze eigenlijk op de begane grond zitten. Naast de keuken, zodat ze wel de geur van het eten konden krijgen, maar meer niet.

Op een paar plaatsen konden we ook nog een blik werpen op trappen die volledig in de muren waren opgenomen. De muren waren dan ook standaard ruim een meter dik. Zo was er een wenteltrap in de muur van de feeëntoren en eentje in de muur bij de eetkamer. Die laatste liep naar de keuken beneden. Van de oorspronkelijke keuken was niet veel meer over. Alleen een tekening van hoe het er uit had kunnen zien en wat keukengerei.

Er was ook een videopresentatie met de huidige clan chief, die een aantal van de tentoongestelde stukken nader beschreef. De geschutstuin zijn we niet in geweest, want die ligt echt aan de loch-kant van het kasteel en het waaide toen erg hard. En bij vlagen regende het grote waterdruppels.

Ondanks de kans op regen besloten we toch nog even door de tuinen te lopen. Eerst een zoektocht door de bostuin met op een gegeven moment een heel mooi zijaanzicht van het kasteel. Daarna zijn we de tuin rond de beek, die langs het kasteel loopt, ingegaan. Hier zijn een paar mooie stukjes tuin te zien. Ook de waterval is, al is hij niet zo erg groot, best wel mooi.

Glendale

Rond 12:30 uur vertrokken we vanaf de parkeerplaats om ons geluk te beproeven in de richting van Glendale op het oostelijke "schiereiland" van Skye. Het is goed te begrijpen waarom dit gebied zo lang bijna ongebruikt heeft gelegen. De weg is zeer smal en de klippen en dalen zijn bezaaid met turf. Maar het uizicht is zeer mooi. Het is daarom ook vreemd dat pas sinds enkele jaren in dit deel van het eiland toeristische activiteiten ontplooid worden.

Colbost Folk Museum

Het eerste dat we tegen kwamen was een oud huis, zoals dat vroeger door de clansmen werd bewoond. Een beschrijving hiervan hadden we al in Fort Augustus gezien en gehoord. Nu konden we er eentje in het echt van binnen en buiten bekijken. Maar eerst moesten we langs de ticketboot. Het was een echte boot. Tenminste de voorste helft er van en nog op z'n kop ook. Binnen zat niemand. Het enige dat er te zien was, waren een geldkist, een schrift en een rol tickets. We moesten zelf geld in de kist doen, onze namen in het schrift schrijven en twee tickets pakken. Want op zondag had de gids vrij!!!

Het huisje zag er uit, zoals we verwacht hadden. Binnen twee delen voor het vee en de mensen, met allerlei spullen die vroeger ook in zulke huisjes waren. Zo was er een hemelbed en een kinderwieg. Maar ook allerlei kookspullen en boven het brandende vuur hing een pot met iets onbestemds. Door de wind trok de rook niet echt goed weg door het gat in het dak, dus regelmatig hing de hele kamer vol rook. Dat hebben we de rest van de dag geroken.

Skye Silver Jewelry

Een tijdje later kwamen we bij de oude school van Glendale. Hierin is nu de juwelier gevestigd. Hier zijn allerlei, voornamelijk zilveren, sieraden te vinden, die op Skye zijn gemaakt. Er zitten hele mooie exemplaren bij, maar daar is de prijs dan ook naar. We zijn dus maar vertrokken met een paar niet-zilveren souveniers.

Lunch

Het is net of de weg niet eindigde, want we konden nog steeds verder rijden. Op een gegeven moment hadden we echter wel zin in iets vloeibaars in onze buik en bij het eerste restaurant dat we tegen kwamen, zijn we gestopt voor een pot thee en twee scones. Ze hadden daar een aantal hele leuke boekjes op de tafels liggen. Voornamelijk cartoons over schapen en allerlei daarmee samenhangende zaken. Zo was er een boek ove lammeren en wat daar voor nodig is (vanaf de kennismaking tussen de ram en zijn vrouwtje). Ook het boek over hoe schapen geschoren moeten worden, en hoe juist niet, was grappig om te bekijken.

Portree

Na de lunch besloten we rechtsomkeert te maken en via dezelfde route terug te rijden naar Dunvegan. Dat lukt behalve het laatste stukje, want we waren op de heenreis via een soort sluiproute vanuit het centrum van Dunvegan richting Glendale gereden. Die konden we van deze kant niet vinden. Maar de afslag op de A863 was niet te missen. Er was nog even een misverstand of de wolfabriek, die we zochten, in Dunvegan of in Portree was. Er bleek we een wolwinkel of zoiets in Dunvegan te zijn, maar niet degene die we zochten. Via de A850 en de A87 gingen we vervolgens op weg naar Portree, waar de wolfabriek zou liggen. (Pas thuis merkten we dat we helemaal de verkeerde brochure hadden bekeken. Het was de bedoeling dat we naar Skyeskins ten noorden van Stein zouden gaan.) De "Skye Woolen Mill" in Portree bleek in ieder geval op zondag gesloten te zijn. We reden dus snel door naar het centrum om wat verse ponden uit de muur te trekken.

Toen vonden we het wel weer tijd worden om naar het hotel terug te gaan. We stopten nog even bij "the Aros experience" maar alleen om van het uitzicht over de baai bij Portree te genieten. We besloten om rechstreeks middendoor te steken over de B-weg tussen Portree en Struan. Dit is een mooie, smalle (Single file traffic) weg over de vlaktes in het centrum van het eiland. Ik zeg dan wel vlaktes, maar dat zijn het alleen maar in verhouding tot de rest van het eiland. Vooral aan de oostkant zijn diepe valleien waar de stromen hun weg al eeuwen zoeken en zo hun sporen hebben achter gelaten. We zagen zelfs nog even de auto van Jonathan. De fiets die hij normaal gebruikt om de visplaatsen op te zoeken, zat nog op de auto. Hij was dus niet ver weg, maar we hadden geen zin om hem te' gaan zoeken in de uitgestrektheid van het gebied. Bij de kust was het nog even een twijfel of we ten noorden of ten zuiden van het hotel aan de kust waren gekomen. We waren er echter snel over eens dat we verder naar het noorden moesten. Alleen de afstand was een discussiepunt, maar dat was zo afgelopen toen we bij de afslag naar het hotel waren aangekomen.

We moesten nog even naar huis bellen, omdat onze computer 'Nathan' het gister begeven leek te hebben. Maar met hulp van Wouter, van de buren die onze katten verzorgen, was het zo weer opgelost. Teruggekomen in het hotel gingen we gelijk naar onze kamer om weer even tot rust te komen van deze enerverende dag.

Tegen 19:30 uur gingen we naar beneden voor het diner. Deze keer maakten we een keuze uit het restaurantmenu; zalm en sirloin steak. Het smaakte heerlijk en net als gister kwam Jonathan tijdens het eten terug van het vissen. Wij waren vlak daarna klaar en zijn weer naar de lounge gegaan. Deze keer was echter Jonathan niet degene die met ons kwam praten. De dochter van de eigenaar had namelijk bij het schoonmaken van onze kamer bully, onze laptop, gezien. En zij vond hem zo "small and neat". Ze vertelde over haar ervaringen met moderne technieken in het hotel; mechanische typemachine, elektrische typemachine, tekstverwerker en sinds kort een echte computer. Omdat ze zo'n moeite had om haar vader van het nut te overtuigen, heeft ze hem zelf betaald. Maar haar vader kan al niet meer zonder. Zelf werkt ze normaal op Dunvegan Castle bij de administratie en daar doet ze meer ervaring met computers op. Ze is echt iemand die het leuk vindt om met computers te werken, al vindt ze het soms moeilijk om te ontdekken hoe je hem moet vertellen wat hij moet doen.