Vakantie 1999

29 september

Introduktie
inleiding
    Dag 1
Enschede - Newcastle
    Dag 2
Newcastle - Edinburgh
    Dag 3
Edinburgh - Grangemouth
    Dag 4
Grangemouth - Inverness
    Dag 5
Loch Ness
    Dag 6
Inverness - Ullapool
    Dag 7
Ullapool - Skye
    Dag 8
Isle of Skye
    Dag 9
Skye - Oban
    Dag 10
Oban
    Dag 11
Oban - Edinburgh
    Dag 12
Edinburgh - Newcastle
    Dag 13
Newcastle - Enschede

Auto huren

's Morgens weer lekker rond 8:00 uur opstaan en opmaken. Vervolgens naar het restaurant voor het ontbijt. Wij waren de laatsten. Dat was wel te verwachten want de parkeerplaats was helemaal leeg. We werden bediend op de standaard Schotse (= vriendelijke) manier. De serveerster kwam ons zelfs de jam brengen vanaf het buffet terwijl we dat normaal altijd zelf moesten pakken. Zelf kon ik niet zo veel eten, want mijn buik zat nog in de knoop van de zenuwen. Wat te drinken, cereal en twee toasts (zonder scrambled eggs) waren genoeg.

Daarna even snel langs bij de receptie om te regelen dat we onze bagage tijdelijk op konden slaan terwijl we een huurauto gingen halen. Dat was geen probleem, dus snel alle tassen en de krat achter de receptie opslaan en onderweg naar de verhuurder. Het was nog wel een stief kwartiertje lopen, maar het weer werkte gelukkig mee. Bij de verhuurder moesten we nog een half uurtje wachten voor de auto gereed was. Het was een Peugeot (106) en nog blauw ook. Alleen was het een diesel en zat het stuur en de versnellingspook aan de verkeerde kant. (Maarja, wat verwacht je van zo'n raar land :)

Gelukkig zaten de pedalen en de schakelaars in de goede volgorde die ik gewend was van mijn oude vertrouwde partner. Het vertrekken ging wat lastig, want er zat geen stuurbekrachting op. Als je dat niet verwacht, en de openbare weg opdraait is dat wel even schrikken! Maar na enige tijd wende dat wel. Je wordt er alleen moe van.

Yard

We moesten nog snel even langs de yard, omdat er nog 100 DM en de meldingspapieren voor de verzekering achter de zonneklep zaten. Die waren we gisteren in alle consternatie vergeten mee te nemen. We waren zeer verrast dat onze auto niet meer op de plek stond waar we hem hadden achtergelaten. Hij stond namelijk al buiten de yard waar een vreemd persoon bezig was hem op een al even vreemde sleepwagen te hijsen. We waren dus maar net op tijd, want de ABN-AMRO had dus besloten om de auto naar Nederland te halen voor de reparatie. Ik heb nog wat gepraat met de persoon, en hij vertelde dat de schade er volgens hem niet zo erg uitzag, wat nieuwe spatborden, een nieuwe bumper, radiator en wat klein spul en onze oude (ahum) Peugeot zou weer jaren mee kunnen!

M9/A9

Het was ondertussen wel wat laat geworden, dus besloten we gewoon de autosnelweg M9 (later de A9) te pakken richting Inverness. Tegen 13:00 zagen we de afslag Pitlochry. Pauline en ik keken elkaar aan en we besloten toch even in dat dorpje te gaan kijken. Het was jammer dat we daar niet hebben overnacht. Het zag er heel leuk uit.

Blair Athol

Om de benen (en armen) te kunnen strekken, zijn we gelijk even de Blair Athol whiskystokerij binnen gegaan. Snel naar de toilet en vervolgens de gids volgen door de stokerij. In het begin was het lekker warm en geurig. De gids waarschuwde dat het nog warmer en sterker geurend zou worden. Dat viel eigenlijk wel mee. Nadat we door de distillerij gelopen waren liet de gids ons de vatenvullerij zien en vertelde dat de vaten oude sherryvaten waren, waarvan de oude sherry resten die in het hout getrokken waren, de kleur aan de normaal blanke (70%!) sterke whisky gaven. Na het in vaten gieten van de whisky worden de vaten in loodsen neergelegd, waar ze jaar in, jaar uit aan de weersomstandigheden worden blootsgesteld (beschut natuurlijk, maar het vriest er bijvoorbeeld wel in de winter!)

Na de rondleiding mochten we een tumbler (een single malt) proeven. Het was zeer sterk en brandde in de mond. Een lading water zorgde er in ieder geval voor dat het drinkbaar werd. Zelfs Pauline durfde daarna een slokje te nemen. Daarna natuurlijk nog even door de souvenierwinkel en de teashop voor respectievelijk souveniers en een lekker theetje. Niet adersom want zoveel zat er nu ook weer niet in het glas :)

Inverness

Na de pitstop in Pitlochry zijn we weer stevig doorgereden naar Inverness. De natuur is zelfs zo langs de A9 zeer de moeite waard om naar te kijken, Prachtige bergen waar de bomen in mooie herfstkleuren staan en waar plukjes wolk tussendoor waaien vanover de bergtoppen, echt een gezicht wat je bij blijft.

Na ruim 160 mijl kwamen we aan bij ons hotel, eigenlijk motel. Het motel bestond uit twee gedeeltes. Het ene deel bevatte de kamers en het andere deel de receptie en het restaurant en een paar bars. Het restaurant leek alleen bestemd voor het ontbijt, maar dat geeft voor ons niet. Geef ons maar een paar lekkere barmeals.